Tvååker Dreamteam - U-laget 0-5
Igår kväll var det äntligen dags för U-laget att spela sin premiär. Väderförhållanden var goda och vi spelade på konstgräs då det krockade med en annan match. Det var stor spänning och mycket nervositet i laget vilket direkt visade sig i matchen. De första match minutrarna var det mycket misstag och stress med bollen. Men desto mer av matchen som gick desto bättre kom vi in i matchen. Vi skapade ett flertal lägen i första halvlek men det gav ingen utdelning, 0-0 halvlek. I halvtidspausen pratade vi mycket om att hitta lugn i vårt spel men även att utnyttja större delar av planen. Vi märker tidigt i andra halvlek att lugnet var avgörande. Felicia hittar en djupledsboll ner till Elma som sätter bollen i nätet, 0-1 till G/S i 52’. Det är inte förrän 0-2 målet det verkligen lossnar då Felicia själv skjuter in bollen i målet i 70:e matchminuten, efter detta rullar det även in 0-3 av Janna, 0-4 av Felicia och till sist 0-5 av Anna i slutskedet av matchen. Vi spelade mycket bra fotboll igår och glädjen syntes på hela planen, en riktig rolig match att se. Det här var första matchen av vår målvakt Maja som nyligen kommit över från Halmstad BK. Även extra roligt att Elma fick göra både mål och assist på sin 15-årsdag! Nästa match för U-laget är derby och hemmapremiär mot HGH FC på Getinge IP nästa tisdag. Vi tackar Tvååker, domaren och publiken för en god genomförd match. /Hugo Arvehell
Damlaget
3 maj 2023
0kommentarer
Protokollet från föräldramötet
Föräldramöte PF15/16 - 26 april 2023 Med Johanna. Joakim och Patrik Svärd Ledarna behöver hjälp av oss föräldrar med följande saker: • Prata med våra barn om vad som ska hända på träningen. Det är fotboll, inte gymnastik med klättring i ribbstolar. • Hjälp barnen göra starka knutar på skorna, gärna dubbelknut. Ledarna får lägga lite för mycket tid att knyta om skor under varje träningspass. • Säga till en ledare när ni lämnar respektive hämtar barn. • Sms:a gärna ledare vid frågor eller annat • Delta i gemensamma aktiviteter som cuper, bollhämtning etc. Det är ca 30 barn i truppen, endast 2 anmälda till senaste bollhämtningen. • Förståelse för att det ibland kan bli kort varsel. Informationen når inte alltid ledare tillräckligt tidigt och även de kan såklart inte alltid hinna förmedla. Ledarna kikar på följande: • Termins/årshjul för att vi föräldrar ska kunna planera. • Förmedla till föreningsledning: o Kommunikation i god tid. Information behöver nå ledarna tidigare för att kunna ge föräldrar och barn en chans att agera o Kommunikation/Information/rutiner för kioskpass, bollhämtning, cuper och annat. Vid kioskpass/bollhämtning: Vilka arbetsuppgifter? Vem har nycklar? Vem ska ha gratis mat? osv. Föreningen har även förväntningar på föräldrar och barn som behöver förmedlas rakt och tydligt redan från att barnet anmäler sig. o Vi behöver mer information om den egna föreningen och helst ur ett nybörjarperspektiv. o Besök från ex ungdomsstyrelsen för att skapa en förståelse kring föreningen. • Vilka arbetsuppgifter skulle kunna fördelas till fler föräldrar så att ledarna kan koncentrera sig på fotbollsdelen? Föreläsning med representant från SISU Halland (Patrik) SISU är förlängda armen från fotbollsförbundet och hjälper till med ledarskapsutbildning och föreningsutveckling, däribland föräldragemenskap. Ledaren skapar lärande miljö där spelaren kan lära sig fotboll. Det barn säger att de gillar med idrotten är kompisarna och gemenskapen, även matcher och cuper. Men det är inte resultatet av matcher och cuper utan att uppleva dem. Här kan vi föräldrar spela en stor roll. Passa på att mötas under fotbollsträningen för att jobba med kringaktiviteter. Detta skapar gemenskap mellan barn men även föräldrar. Det ger tillsammanskänsla som är extra viktigt för dem som inte kommer från Getinge från början. Aktiviteterna kan ha med fotboll att göra, tex spela egen fotboll, gåfotboll, fotbollsfitness etc men det behöver inte vara relaterade till fotboll. Det kan vara att prata om föräldraskap, läsa en bok tillsammans, samla laget till gemensamt biobesök, picknick med mera. Vi föräldrar kan alltså hålla mer i planeringen av aktiviteter...ex avslutning, samåkningspooler, gemensamma "utflykter" ex åka som supporter på match osv Om man är fler som hjälper till blir det inte så betungande för få! Kan vi använda truppens facebookgrupp? Tips från lag i Torup där man inför säsongen på en lapp kunde anmäla vad man kan hjälpa till med varje säsong med allt från att koka kaffe, tvätta matchklader, pumpa bollar, ta informationsansvar och så vidare. [därav tredje punkten på vad ledarna ska kika på] Om prestation: Det är viktigt att prata med barnen om upplevelsen i prestationen än resultatet. Alltså prata mindre fokus på hur många mål barnet gjorde på träningen/matchen och mer om vilken del som var svårast, roligast, underligast osv. Upplevelsen/prestationen ger resultatet på sikt Talang: att lyckas kräver mer än formella träningspasset. Det talas om att man för att bli bra på något behöver lägga 10000 timmar och det gäller oavsett om det är fotboll, musik, konst, läsning. Våra barn är små nu men ändå nära att fundera på klurigheter som kommer med ålder. Kosttillskott som allt för många unga använder är inte lösningen. Det ger istället mer problem. Anorexia börjar öka igen och det gäller både killar och tjejer. Mens kan börja vid nioårsåldern. Lär dig oavsett om du är mamma eller pappa. Ha dialog med ledarna i alla dessa frågor. Varför är träningstiden max 1½ timme? Effektiv tid är bättre än kvantitet. Man orkar helt enkelt inte mer per gång. Varken föräldrar eller barn behöver kunna fotboll för att vara med eller aktivera sig som tex ledare. I våra barns ålder är det för övrigt fortfarande stor del lek – det är inte bara ”Boll och lek”-nivån som har detta innehåll. Vet vi hur föreningen är uppbyggd och fungerar? Om inte kan det vara ett hinder för att vilja engagera sig mer, våga fråga etc. Viktigt med information om vem en kan vända sig till om det gäller saker som inte ska tas med ledare (kan vara funderingar över allvarliga saker med). (Därav en av punkterna som ledarna ska förmedla till föreningsledning) Föreningen måste inte bara vara en fotbollsförening för fotbollsungdom. Den kan verka för många olika saker.
P 2015
3 maj 2023
2kommentarer
Oavgjort mot Kungsbacka IF!
Under fredagkvällen var det dags för årets tredje seriematch när Kungsbacka IF kom på besök. Matchen spelades på konstgräset då naturgräset behöver någon dag till. Kungsbacka får anses vara ett spelande lag och matchen böljar inledningsvis med något läge åt båda håll. Ofta avslutar Kungsbacka långt utifrån från ofarliga lägen. Anton i målet gör någon fin parad samtidigt som vi missar ett friläge. 0-0 i paus. I andra halvlek böljar spelet vidare samtidigt som båda lagen känns aningen trötta då det genom matchen varit högt tempo och en hel del dueller. Vi tappar bollen offensivt och Kungsbacka kontrar genom ett snabbt inkast vidare till 1-0. Efter det blir Kungsbacka trötta och orkar inte bibehålla sin press utan vi kan genom två vackert utförda spelmål vända på steken och tar ledningen med 2-1. Därefter blir det lite oroligt samtidigt som Kungsbacka spelar lite annorlunda och mer på chans. Kungsbacka kvitterar till 2-2 på nick efter ett dalande inlägg där vi blir bolltittande. Kungsbacka har genom matchen mer boll men skapar inte särkilt mycket heta chanser. Närmast är dem med en hjulträff som viftas bort av dagens utmärkte domare Burim Hyseni. En bra prestation där vi vid två lägen missar lite defensivt som leder till Kungsbackas mål. Samtidigt gör vi två bra mål framåt. Synd att vi inte kan knyta ihop säcken efter en bra genomförd match men en poäng är bättre än ingen. Dagens målskytt var Samuel Bjärnklint. Matchens GET gick till Samuel Bjärnklint. Vi tackar motståndarna, domarna och publiken för matchen. Extra tack till bollhämtarna som gjorde ett utmärkt jobb runt planen. Nästa vecka möter vi Alets käka gossar på Alevallen. Väl mött då. #lagetfrånlandet #getingeif #getinge #fotboll #getingeifherr @getingeifherr
Herrlaget
1 maj 2023
0kommentarer
Visa fler nyheter